Svenskarna väljer mer fett och socker
Enligt Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels senaste hälsorapport märks en tydlig ökning i försäljning av mättat fett och godis förra året. Samtidigt har lightprodukter minskat i popularitet. En av anledningar till denna utveckling är TV-kockar som upprepade gånger pratar om naturliga råvaror i matlagningen, menar Svensk Dagligvaruhandels vd Thomas Svaton.
– Jag tror absolut att vad tidningarna skriver och tv-kockarna säger påverkar konsumenterna, säger han till tidningen Metro. 
Annica Sohlström, chef på nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket, betonar att hälsorapporten inte visar om svenskarnas totala fett- och sockerintag ökat. Men matvanorna som rapporten pekar på är inte i linje med de svenska näringsrekommendationerna.
– Överlag äter vi mer av nästan allting i dag. Vi har ökat vårt energiintag och rör på oss mindre än tidigare. Vi borde till exempel äta mer fisk och grönt, säger Annica Sohlström till Metro.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu