Servitrisens utseende påverkar våra matval
– Vi ville undersöka hur valet mellan hälsosamma och ohälsosamma måltidsalternativ påverkades av servitrisens utseende. I vårt experiment fick en servitris, med hjälp av klädsel, smink och accessoarer, tre olika karaktärer; hälsosam, ohälsosam och överviktig. Utseendet på de olika karaktärerna testades i en tidigare studie för att vara säkra på att manipulationen fungerade, säger Poja Shams, lektor i företagsekonomi enligt sajten forskning.se.
När restaurangkunderna betjänades av den servitris som skulle framstå som ohälsosam ökade valen av ohälsosamma maträtter med 60 procent.
– Slutsatsen av studien är att personalens utseende har direkt påverkan på kunder. Detta i sig är intressant. Vi har länge vetat att butiker försöker påverka kunder genom hur de placerar varor, vilken musik de spelar, hur det doftar och genom personalens utseende. Men hur många av oss har inte sagt att ”Detta påverkar inte mig!” Vår forskning visar allt oftare motsatsen. Den bakomliggande mekanismen är automatiserad respons, vi blir påverkade och agerar utan att vi egentligen tänker på det, säger Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu