Regeringens alkoholpolitik får skarp kritik
”Regeringen saknar linje. Det finns stora brister i kontrollen av hur alkohol marknadsförs och säljs. Men varken regering eller myndigheter tar sitt ansvar för den tilltagande kommersialiseringen. Den utredning som idag lämnas över till regeringen blir i stora stycken bara ett slag i luften”, skriver överläkare Sven Andréasson.
Det viktigaste i Sven Andréassons kritik är att regeringen inte tar itu med de kommersiella initiativ som kommit den senaste tiden, framförallt näthandeln av alkohol.
– Man borde helt enkelt lagstifta om förbud mot kommersiell förmedling av alkohol till privatpersoner. Och så länge man inte har gjort det så frodas ett antal verksamheter som alla har som syfte att sälja alkohol till en större skara konsumenter, säger han i P1-Morgon.
Att Sveriges politiker inte intresserar sig för Sveriges största sociala och medicinska problem – alkoholfrågan – menar Sven Andréasson är skandal. På mellan 20-30 år har alkoholdrickandet i Sverige förändrats dramatiskt. Råsupandet har avtagit medan vardagsdrickandet har tilltagit. En viktig förklaring till det ökade vardagsdrickandet är marknadsföringen.
– Marknadsföringen har exploderat de senaste åren. Det är tydligt att branschen ser det som viktigt att nå ut med budskap till kunder och det jag noterar framförallt är att marknadsföringen når yngre delar av befolkningen och då stimulerar till mer drickande än vad som annars skulle ske. Vi vet från studier att unga människor tar större intryck av marknadsföring än äldre. Och samtidigt är det väldigt svårt att begränsa marknadsföring så att den bara når äldre personer. Lösningen är helt enkelt att få bort marknadsföring för all alkohol.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu