Prov och minnesregler förbättrar inlärningsförmågan
En grupp amerikanska forskare har funnit att man lär sig bättre om man har prov på sådant som man har studerat. Och om man dessutom använder sig av minnesregler så blir resultatet ännu bättre, rapporterar Vetenskapsradion. 
I en studie har forskarna låtit drygt 100 amerikanska studenter plugga in 48 glosor på swahili. Halvvägs genom studieprocessen så fick hälften av studenterna göra ett övningsprov, medan resterande delen fortsatte att studera som vanligt. När samtliga av studenternas kunskaper testades en vecka senare så kunde forskarna konstatera att de som fått göra ett övningsprov visade betydligt bättre resultat. 
Dessutom testade forskarna hur så kallade mentala ledtrådar påverkade inlärningsförmågan. Studiedeltagarna fick i uppgift att komma på ett ord som fungerade som en association mellan glosorna, till exempel kunde de tänka på vinge för att komma ihåg det swahiliska ordet wingu som betyder moln. Enligt studieresultaten gav även dessa mentala övningar effekt och studenterna visade bättre resultat, rapporterar Vetenskapsradion.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu