Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhet | Psykiatri

Bullret inom förskolan skapar hälsoproblem

Annons

En stor del av personalen på landets olika förskolor plågas av symtom som stress, tinnitus och ljudtrötthet. Och nu varnar forskare för buller och höga ljudnivåer inom förskolan.
– Hörselrelaterade besvär ökar inom pedagogisk verksamhet, säger ljudforskaren Fredrik Sjödin, till nyhetsbyrån TT.

Omkring 56 procent av förskolepersonalen lider av hög stress, och fyra av tio besväras av tinnitus. Det framkommer i ett forskningsprojekt som skärskådat ljudmiljön vid ett antal förskolor. Syftet med studien är att kunna hitta praktiska lösningar kring bullret. Den höga ljudnivån spelar en betydande roll för personalens hälsa. Decibelvärden ligger ofta inom tillåtna gränsvärden, men ljuden tröttar. En stor del av personalen uppger att de vill ha tyst omkring sig när de kommer hem från jobbet. Omkring 40 procent av de undersökta besväras av tinnitus.
– Det är en ansträngande ljudmiljö de jobbar i. Samtidigt är det ju en pedagogisk verksamhet och man vill ha glada barn, så det är svårbemästrat, säger Fredrik Sjödin.

Annons
Annons

Inom projektet testar man nu olika åtgärder som kan minska de höga ljudnivåerna, skriver TT. Som exempel har man satt upp ljuddämpande plattor på väggarna och man har testat leksaker som skramlar mindre. Men få metoder är så effektiva som mindre barngrupper. Övervägande del av personalen, 90 procent, upplever ökad arbetsbelastning de senaste åren och de som fick prova på att ha två barn färre i gruppen var mest nöjda.

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.