Alkoholreklam får mer plats i sociala medier
Alkoholreklam får inte riktas till personer under 25 år, men när den reklamen marknadsförs online i sociala medier är målgruppen svår att kontrollera, skriver Metro.se.
Det investeras väldigt mycket pengar i alkoholreklam. Nu visar en rapport från IQ att alkoholreklam får allt mer plats i sociala medier, där 16-25 åringar är överrepresenterade.
– Traditionella medier styr vidare reklamen mot de sociala medierna, det är en trend inom all marknadsföring. Användarna sprider informationen vidare och blir ambassadörer för företagen, säger Magnus Jägerskog, VD på IQ som arbetar för en smartare syn på alkohol.
Under 2010 köpte alkoholproducenterna reklamutrymme i press, tv och radio för drygt 837 miljoner.  Det är en ökning med 127 procent sedan 2008. En stor ölproducent gjorde en reklamfilm för tre år sedan och som idag fått över 10 miljoner visningar på YouTube.
– I Sverige är alkoholreklamen väl reglerad. Den får inte riktas till personer under 25 år, den ska vara saklig och inte spela på känslor. Men inom sociala medier som facebook är det svårt att följa upp, säger Magnus Jägerskog.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu