Många ringer 112 i onödan - trots att annat krisnummer finns
Många ringer nödnumret 112, trots att de istället borde använda sig av krisinformationsnumret 113 13. “Ju fler som känner till 113 13, desto mer kan vi avlasta nödnumret 112 vid allvarliga händelser”, säger Björn Skoglund, tjänsteägare för 112 och krisberedskap vid SOS Alarm.
Med hjälp av undersökningsföretaget Ipsos har SOS Alarm tittat på hur stor andel av befolkningen som någon gång har ringt de nummer som man ringer om man snabbt behöver hjälp eller information vid allvarliga olyckor, händelser eller sjukdomar:
- Nödnumret 112
- Krisinformationsnumret 113 13
- Polisens nummer 114 14
- Vårdguiden 1177.
De flesta, 71 procent, har någon gång ringt 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Men bara två procent har någon gång ringt krisinformationsnumret 113 13. Istället ringer många nödnumret 112, trots att de inte befinner sig i en nödsituation.
– Ju fler som känner till 113 13, desto mer kan vi avlasta nödnumret 112 vid allvarliga händelser så att våra SOS-operatörer kan fokusera på att snabbt larma ut hjälp och rädda liv, säger Björn Skoglund, tjänsteägare för 112 och krisberedskap vid SOS Alarm. Undersökningen bekräftar tyvärr vår bild av att det är få som känner till och använder numret.
Då ska du ringa 113 13
Krisinformationsnumret 113 13 infördes år 2013 just för att avlasta nödnumret 112 vid stora kriser eller olyckor. Dit kan man ringa när man behöver information om vad som hänt vid allvarliga olyckor, och hur man ska agera om man befinner sig nära en olycka eller om någon anhörig gör det. Man kan också få information gällande andra krissituationer såsom större stormar, influensaepidemier eller översvämningar. Man kan även lämna information via 113 13.
SOS alarm tar upp sommarens bränder som ett exempel på när trycker på nödnumret 112 var extremt högt. Då kunde många av inringare ha använt sig av 113 13 istället, eftersom de bara ville ha information om var det brann. De befann sig alltså inte i en direkt nödsituation.
“Om dessa samtal istället hade ringts till 113 13 hade väntetiderna till 112 kunnat kortas.”, skriver SOS Alarm i ett pressmeddelande.
Man kan även använda sig av hemsidan krisinformation.se. Men den som är osäker på om en situation är akut eller inte ska alltid ringa 112, skriver SOS Alarm.
Så här har svenska folket använt de fyra krisnumren:
- 1177 Vårdguiden – 71 procent
- Polisens nummer 114 14 – 49 procent
- Nödnumret 112 – 44 procent
- Krisinformation 113 13 – 2 procent
- Inget nummer – 12 procent
- SOS Alarm - https://www.sosalarm.se/pressrum/pressmeddelanden/2019/hur-manga-har-ringt-sveriges-viktigaste-nummer--fa-har-anvant-krisinformationsnumret/
Kommentera denna artikel
Utmärkt stringent information - nu vet jag när de olika numren ska användas.
Hej! vad bra att den information belystes! Många med mig visste inte/eller glömt detta nr! Skulle vara bra om 112 avlastades! Mvh hälsning Marianne Blomqvistt
Denna redovisning av krisnumren borde stå som en stående inforuta i alla landstings infoblad som de skickar ut med jämna mellanrum.
Mitt eget landsting/Dalarnas utskick heter "Utblick".
Även apotek och vårdcentraler kunde ha gratis lappar/kort liggande vid sina diskar och receptioner.
Även den "gamla" Anslagstavlan på TV borde skicka ut blänkare om detta vid jämna mellanrum.
Numren behöver "nötas in".
Inga har kommenterat på denna sida ännu