Patientlagen okänd – mer kommunikation krävs
Kunskapen om den nya patientlagen är bristande och många patienter har inte fått någon information alls från sjukvården. Det visar en undersökning som Netdoktor har gjort. Regeringens utredare Johan Assarsson, som tagit fram lagförslaget, tror att en bättre dialog mellan chefer och vårdpersonal krävs för att lagen ska få större genomslag i praktiken.
Från den 1 januari i år gäller en ny lag som ska ge patienten större inflytande när det gäller den egna vården. Med den nya lagen har patienten rätt att själv välja öppenvård även i andra landsting. Patienten ska bland mycket annat också kunna få en ny medicinsk bedömning av en annan läkare, en så kallad second opinion, samt få hjälp att anmäla eventuella klagomål på vården. Dessutom läggs stor vikt på att patienten ska få tillgång till information – om allt från hälsotillstånd och behandlingsmetoder till vårdgarantin och fasta läkarkontakter. Och det är just vid denna sista punkt som det brister. I en webbenkät som Netdoktor har gjort uppger 83 procent av de 5 000 svarande att de inte känner till patientlagen. Lika många säger att de inte har tagit del av någon information från sjukvården om den nya lagen. Johan Assarsson, som lett regeringens patientmaktsutredning, är inte särskilt överraskad.
– Det är ju jättehöga siffror, men det är inte helt oväntat. Många som jobbar inom hälso- och sjukvården känner inte till lagstiftningen och då kan man inte heller informera patienterna, säger han.
"Kommunikationen fungerar inte"
Johan Assarsson kallar det ”ödets ironi” att så många patienter inte har fått någon information om lagen, när just information är en av grundpelarna i den nya patientlagstiftningen.
– Kommunikationen fungerar inte som den borde inom sjukvården.
En motsvarande undersökning på Netdoktors systersajt NetdoktorPro, med drygt 130 svarande läkare och annan vårdpersonal, visar att 70 procent inte genomgått någon utbildning kring den nya patientlagen på sin arbetsplats. Det är här som felet ligger, menar Johan Assarsson.
– Även om det inte är så många svarande i denna andra undersökning tror jag att siffrorna mycket väl kan stämma. Mitt intryck är att de flesta inom sjukvården inte har så bra kläm om den nya lagen. Visst finns det hänvisningar till patientlagen på landstingens hemsidor och landstingen har speciella ansvariga kring lagen, men för att den verkligen ska få ordentligt genomslag måste varje avdelning, klinik eller vårdcentral ta till sig innehållet i lagen och föra en diskussion om vad den innebär i praktiken. Hur ska vi göra här? Det känns som att man ofta fastnar i undantagen istället för att ta till sig andemeningen i lagstiftningen, nämligen att patientens perspektiv alltid ska vara utgångspunkten.
När du läser de här siffrorna – tycker du att ni har lyckats med målsättningen att stärka patientens ställning?
– Något av det viktigaste med den här lagen är att den signalerar ett fokus på patienten. Det har bara gått drygt ett halvår. Det tar tid för lagstiftning att slå igenom och det tar tid att förändra värderingar och attityder, säger Johan Assarsson.
Här hittar du all statistik från enkäten för allmänheten.
Här hittar du all statistik från enkäten för läkarkåren.
Kommentera denna artikel
Jag ville ha kvar min doktor i Falun. Har inte haft bättre tidigare. Det fungerar så att varje gång jag behöver doktor i Stockholm (dit jag flyttat ) så måste jag registrera mig. Sedan skickar jag in formuläret doktorbyte till min doktor i Falun. Så är jag åter registrerat hos min doktor. Det var väl inte så här det var tänkt.
Blev illa behandlad av en läkare på Motala Akutmotagen. Jag anmälde detta och fick veta om denna lag. Jag vet inte egentligen vad den gör i praktiken. Det skulle vara bra om någon har erfarenhet av det. Mary
Inga har kommenterat på denna sida ännu