Patientföreträdare: Ta vara på patientens kunskap och kompetens
Enligt patientlagen ska hälso- och sjukvården göra det möjligt för patient och närstående att vara delaktiga i den vård som ges. Men delaktigheten är inte helt självklar. Patientföreträdare vittnar om att delaktigheten är bra när man väl kommit till rätt specialister, men inom primärvården finns stora brister.
Delaktighet enligt patientlagen
Enligt patientlagen ska vården så långt som möjligt utformas och även genomföras i samråd med dig som patient. Om du själv ska genomföra vissa vård- eller behandlingsåtgärder ska dessa utgå från dina önskemål och dina individuella förutsättningar.
Dina närstående ska också få möjlighet att medverka i utformningen och genomförandet av din vård, om det är lämpligt och om det inte finns några bestämmelser om sekretess och tystnadsplikt.
Så hur bra är hälso- och sjukvården egentligen på att göra patienten och de närstående delaktiga? Frågan diskuterades under webbinariet ”Vårdens skyldigheter gentemot patienten”.
”Ser väldigt olika ut faktiskt”
– Jag tror att det ser väldigt olika ut faktiskt. De som har hamnat väl, i specialistvården med sin diagnos och som har tillgång till ett multidisciplinärt team tenderar att var betydligt mer nöjda än de som exempelvis är i primärvården med ett riktigt stort vårdpussel som enda kontakt, säger Lise Lidbäck, ordförande för patientförbundet Neuro.
Margareta Haag, ordförande för Nätverket mot cancer, menar att sjukvården skulle kunna bli bättre på att inkludera patienten och anhöriga.
– Vårt gäng efterfrågar personcentrerad vård och vi tror att den borde kunna finnas med i utbildningen till vårdpersonal, oavsett om man är läkare eller fysioterapeut, för det skulle utmynna i en mer effektiv och kostnadseffektiv vård samt ge tryggare patienter, säger hon och fortsätter:
– Men det är precis så som Lise säger att man har större möjlighet att bli lyssnad på i specialistvården och att man samspelar med vården. Det är svårare i primärvården och det kanske beror på att det inte finns tillräckligt mycket personal, tid och resurser. Det är ganska tufft med det tror jag, säger hon.
”Kan bidra till att vården blir betydligt mycket bättre ”
Delaktighet är inte bara bra för patientens trygghetskänsla, den kan också bidra till att vården blir bättre, menar Lise Lidbäck.
– Man har ju sina unika kunskaper om sig själv, sin diagnos och kompetens, så man utgör ett otroligt värdefullt tillskott till den vårdpersonal man träffar och man kan bidra till att vården blir betydligt mycket bättre än vad den skulle ha blivit utan att man varit delaktig. Delaktighet är verkligen A och O, säger hon.
Se hela webbinariet
Klippet kommer från webbinariet ”Vårdens skyldigheter gentemot patienten” som sändes i mars 2022. Klicka här för att se hela webbinariet!
Paneldeltagare:
-
Ida Nyström, projektledare och utredare Myndigheten för vård- och omsorgsanalys
-
Timothy Hallgren, jurist på Myndigheten för vård- och omsorgsanalys
-
Lise Lidbäck, ordförande för patientförbundet Neuro
-
Margareta Haag, ordförande för Nätverket mot cancer
-
Lilas Ali, sjuksköterska och universitetlektor, GPCC
Webbinariet anordnades av Netdoktor med stöd av:
Lär dig mer om patientlagen
-
Hos oss på Netdoktor kan du gå en utbildning om patientlagen (kostnadsfritt), där du får lära dig mer om vilka möjligheter du som patient och anhörig har samt vilka skyldigheter vården har gentemot dig. Klicka här för att komma till utbildningen!
-
Ladda hem pdf-broschyr med en sammanfattning från utbildningen om patientlagen. Klicka här för att ladda hem broschyren!
-
Delta i enkätundersökning där vi undersöker hur bra hälso- och sjukvården faktiskt är på att följa patientlagen – dina erfarenheter spelar roll! Delta i undersökningen här!
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu