Därför är fast vårdkontakt viktigt
En fast vårdkontakt skulle kunna öka tryggheten för den enskilda patienten, minska sjukvårdskostnaderna och i vissa fall även rädda liv. Det menar i alla fall patientrepresentanter och utredare på myndigheten för vård- och omsorgsanalys.
Vad är en fast vårdkontakt?
En fast vårdkontakt är en hälso- och sjukvårdspersonal som har fått ansvaret att hjälpa dig som patient att tillgodose ditt behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården. En fast vårdkontakt ska utses om du själv önskar det, eller om det behövs. Det står i patientlagen, som är en skyldighetslag som hälso- och sjukvården bör arbeta efter.
Du som patient har rätt att själv begära en fast vårdkontakt om du inte redan har fått en utsedd. Prata med din behandlande läkare och be om en fast vårdkontakt om du känner att du är i behov av det.
En fast vårdkontakt har till exempel till uppgift att göra så att:
-
Du ska känna dig trygg i dina kontakter med vården och omsorgen.
-
Du ska få samordning av vårdens insatser så att du får rätt vård på rätt plats när du behöver det. Det är särskilt viktigt om du har flera sjukdomar.
-
Du ska få information om din vårdsituation och ha en person som du kan vända dig till för att fråga om vad som händer och vad som planeras i din vård.
-
Du ska få information om dina rättigheter i vården så att du förstår att du kan delta i och påverka din vård.
-
Du ska få hjälp med kontakter, som till exempel med andra delar av hälso- och sjukvården, socialtjänsten och Försäkringskassan.
”Otrolig hjälp för många”
– En fast vårdkontakt som fungerar som spindeln i nätet skulle kunna vara en otrolig hjälp för många, säger Lise Lidbäck, ordförande för patientförbundet Neuro.
Hon menar att många patienter i många fall kanske till och med skulle behöva flera olika fasta vårdkontakter. Lise Lidbäck får medhåll från Margareta Haag, ordförande för Nätverket mot cancer.
– En fast vårdkontakt är oerhört viktig, det gäller alla oavsett vilken sjukdom man har. Att gå till olika läkare, fysioterapeuter och arbetsterapeuter är ganska jobbigt. Och vi ser att den här patientlagen, som de facto finns bör kunna hjälpa oss med detta och där hoppas vi mycket på myndigheten för vård- och omsorgsanalys och att beslutsfattare lyssnar och gör någonting åt det här, säger Margareta Haag, ordförande för Nätverket mot cancer.
Lilas Ali, sjuksköterska och universitetslektor, GPCC, berättar om att både patienter och vårdpersonal skulle vinna på ett mer personcentrerat förhållningssätt.
– Vi har tittat på effekterna av ett förändrat förhållningssätt. Och om man förändrar förhållningssättet och börjar lyssna på patienten, det vi kallar för personcentrerad vård, kan vi se att vi får effekter av det. Och vi kan se att det är en hållbar effekt i form av att vi dels stärker patientens tillit till sin egna förmåga att kunna hantera sin sjukdom, men också att det från båda håll känns som en värdig vård som ges.
Bristen på fast vårdkontakt kan leda till stora problem
Att inte ha en fast vårdkontakt kan leda till flera olika problem, menar Ida Nyström, projektledare och utredare Myndigheten för vård- och omsorgsanalys. Myndigheter har, likt Netdoktor, undersökt hur bra patientlagen efterföljs av vården genom att låta patienter svara på en enkätundersökning.
– Patienter lyfter ofta fram den här jobbiga situationen av att behöva upprepa sin historia och att de skulle vilja bygga ett ömsesidigt förtroende med vårdpersonalen, vilket en fast kontakt och kontinuitet skulle kunna skapa, säger hon och fortsätter:
– Om man inte har en fast vårdkontakt kan det leda till fler sjukhusinläggningar, akut besök på sjukhusmottagningar, högre hälso- och sjukvårdskostnader och till och med en högre risk att dö i förtid för patienten. Det kan leda till stora problem, säger Ida Nyström.
Se hela webbinariet
Klippet kommer från webbinariet ”Vårdens skyldigheter gentemot patienten” som sändes i mars 2022. Klicka här för att se hela webbinariet!
Paneldeltagare:
-
Ida Nyström, projektledare och utredare Myndigheten för vård- och omsorgsanalys
-
Timothy Hallgren, jurist på Myndigheten för vård- och omsorgsanalys
-
Lise Lidbäck, ordförande för patientförbundet Neuro
-
Margareta Haag, ordförande för Nätverket mot cancer
-
Lilas Ali, sjuksköterska och universitetlektor, GPCC
Webbinariet anordnades av Netdoktor med stöd av:
Lär dig mer om patientlagen
-
Hos oss på Netdoktor kan du gå en utbildning om patientlagen (kostnadsfritt), där du får lära dig mer om vilka möjligheter du som patient och anhörig har samt vilka skyldigheter vården har gentemot dig. Klicka här för att komma till utbildningen!
-
Ladda hem pdf-broschyr med en sammanfattning från utbildningen om patientlagen. Klicka här för att ladda hem broschyren!
-
Delta i enkätundersökning där vi undersöker hur bra hälso- och sjukvården faktiskt är på att följa patientlagen – dina erfarenheter spelar roll! Delta i undersökningen här!
Kommentera denna artikel
Hej! Mycket bra skrivet om fast vårdkontakt. Jobbar inom vården sen 42 år tillbaka. Det saknas fast vårdkontakt och samordning för de patienter som vårdkrävande. Multisjuka. Det finns på flera ställen. Men saknas hos många vårdgivare.
Jag har åkt in och ut på Akuten St Görans eftersom jag inte fått komma till vårdcentralen. Där får jag sitta på en stol ca 6 timmar och sedan resten av natten i bästa fall ligga på en brits. Inga svar, ingen återkoppling, detta händer varje gång.
Sista gången med en uppsvullen hand, har hjärtproblem blev rekommenderad av 1177 att absolut åka in.
En sänka på 193 och lågt blodvärde, inflammation men var?
Inget svar, remiss skickad till min vårdcentral som ger mig en tid om 1 månad. Efter 1vecka åter till vårdcentralen för att böna om en snabbsänka, lika hög och ett blodvärde på 86. Då skickades jag akut upp igen och blev inlagd.
På Akuten ber man att ” den utbyggda primärvården skall ta utredningar för att avlasta Akuten men det finns inga läkare på vårdcentralerna. Dom arbetar hemifrån och har aldrig tider. Jag har kollat med To Care, Capio Grevgatan och min vårdcentral Sibyllakliniken. Helt hopplöst vad skall man göra.
Nu fick jag en utredning på St Görans under min vistelse 1 vecka där. Fantastisk personal och läkare.
Då skickar den läkaren åter en remiss till Sibyllakliniken för uppföljning av sänkan och åter fick jag en tid 30 maj alltså om 3 veckor.
Jag tänkte riva kliniken.
Problemet -något systemfel verkar vara orsaken -
Eftersom Akutpersonalen beklagar att dom inte får gehör men även läkarna på Sibyllakliniken beklagar att dom inte kan göra något Vad är problemet.
Kontakta mg för jag har mycket mera att delge och anser att detta är samhällsfarligt, alla jag känner klagar.
Så har vi Unilabs som tydligen vunnit alla upphandlingar.
Under dessa 2-3 veckor ör provsvar borta, röntgen av lungor borta Kaos.
Jag var idag för nya provtagningar då säger dom att det ligger öppna remisser som inte är åtgärdade men jag har tagit prover men dom har inte kommit fram och läkaren har ingen koll!!!!!
Och jag är bara 1 av många.
Dessutom vill läkarna att det skall hanteras på nätet med chatt men hur många över min ålder fixar detta?
Jag är 77 i år.
Inga har kommenterat på denna sida ännu