Hej,
Jag är riktigt ledsen över hur jag blivit behandlad av min doktor.
För några dagar sedan blev mitt öga rött och sved, kunde knappt öppna kylen även fast jag hade solbrillor på. (pga en irit/regnbågs inflammation)
Jag och min pojkvän gick ner till Norrtälje sjukhus men där hade dom ingen ögonläkare tillgänglig så husläkaren sa då att jag borde åka till St Eriks ögonmottagning i Sthlm.
Jag fick ett färdkort via sjukhuset eftersom jag har Asperger. Dagen därpå träffade jag en mycket kall och arrogant läkare på St Eriks ögonmottagning. Han undersökte mig och jag fick ögondroppar som skulle ta bort inflammationen och som även skulle öppna upp pupillen eftersom den hade krympt, fastnat och släppte in för mycket ljus.
Jag hade mycket ont och hade använt solglasögon inomhus de senaste dagarna.
Om pupillen fastnar kan man få sämre syn.
Jag gjorde som han sa med dropparna och besökte sjukhuset idag igen. Då var min pupill nästan lika stor som linsen så mitt ena öga är nästan helt svart och det är inte säkert att den kommer gå ner till normal storlek och lossna som den ska, eftersom detta var mycket ovanligt. Pupilen har också blivit ojämn i formen det var den inte förut. Om pupillen inte går ner kan jag få sämre syn och bli mycket ljuskänslig. Men han sa - linser finns ju alltid....
Han svarade inte bra på frågor heller utan lät bara arrogant och kall. Han sa att han ville att jag skulle komma tillbaka på lördag igen eftersom detta blivit fel. Då frågade jag honom snällt om jag och min kille kunde få åka egen färdtjänst med tanke på diagnosen. (Jag fick ju göra det på sjukhuset i Norrtälje och trodde därför att jag skulle få göra det här med.)
Han fnös, lät otrevlig och sa nej nu får ni ge er!
Han blev arg och bara gick iväg och kvar stod vi i korridoren, som om jag inte vore värd något. Jag började faktiskt grina. Jag tycker han kunde sagt det på ett bra sätt och visat empati - tycker det är viktigt när man jobbar med människor.
Dessutom har han gjort fel med mitt öga så nu kanske jag kommer få sämre syn, om inte de nya dropparna hjälper. Han visste inte om min syn skulle bli bättre eller inte och kunde inte heller säga hur stor sannolikhet det var. Vi fick tom fråga om min syn kunde bli sämre pga detta. Han nämnde det inte ens själv först. Han verkade inte ens bry sig över vad som hänt kring mitt öga. Kul att en sådan person har haft ansvar över min syn. (Jag kan åka buss ibland men det är mycket svårt för mig speciellt när jag ska till läkarn och har flera besök tätt inpå.) Kan inte säga att detta med synen enbart är hans fel men han har ändå haft ansvar över mitt öga och givit mig 2 olika droppar som skulle förstora upp mitt öga till en normal nivå. Därför anser jag det som hans fel, på sätt och vis...
Jag tycker han skulle gett mig en återbesökstid redan dagen därpå och sagt att min syn kunde bli sämre pga dessa droppar. Han sa också ta hellre för mkt än för lite droppar eftersom den överflödiga vätskan kommer rinna ut. (har tagit min dos som jag ska när det gäller de vidgande dropparna) däremot dropparna som ska hjälpa inflammationen har jag tagit på både natten och dagen eftersom det stod ta dessa droppar en gång i h. Jag trodde jag bara skulle ta dessa droppar dagtid men det var inget som han hade sagt till mig men min mamma blev fundersam och ringde till sjukhuset och frågade. En sköterska garanterade att jag skulle ta dessa droppar dygnet runt och därför gjorde jag det.
Nämnde detta för honom men det skulle inte ha någon betydelse sa han. Han sa inte att jag skulle sluta om min pupill blev större och inte heller att jag skulle kontakta honom. Jag skulle ta de ögonvidgande dropparna morgon, middag, kväll tills nästa tid vilket jag gjorde. Jag vill inte träffa honom igen eftersom jag inte litar på honom och tycker inte han varken hade bra bemötande eller var kunnig.
Nu undrar jag:
Vad ska jag göra? Varför blev det så här? Jag känner mig otroligt ledsen och är orolig. Kan tillägga att jag även har reumatism.
Otroligt tacksam för svar.
Hej!
Det är alltid tråkigt när man är missnöjd med sitt bemötande inom sjukvården. Det ställer stora krav på de som arbetar inom sjukvården både kunskapsmässigt och kommunikationsmässigt och ibland blir det tyvärr brister. Det du kan göra är att berätta för S:t Eriks Ögonsjukhus om din upplevelse så att läkaren får en chans att bättra sig, annars vet han ju inte om att det finns en missnöjd patient. Du kan även be om att få en annan läkare nästa gång, det är inga konstigheter att man byter läkare.
Rent behandlingsmässigt kan jag inte ge några synpunkter eftersom jag är optiker och främst jobbar med det friska ögat. Som optiker kan jag skilja ett friskt öga från ett sjukt, men så fort jag hittar något sjukligt remitterar jag vidare till ögonläkare som sköter behandlingsdelen.
Hoppas det löser sig för dig och att du blir frisk så fort som möjligt! Glad midsommar!
Vänliga hälsningar
Peter Vetterskog, Leg. Optiker på Medoptik