Min son är 10,5 år och är diagnostiserad adhd/tourett. Jag undrar om det är vanligt med lögner eller störd verklihhetsuppfattning. Han får för sig att man har slagit honom spelar ingen roll vem det är, om det är jag,lillebror eller någon annan. Jag eller min man kan stå och titta på honom och hans 4 åriga lille bror när dom blir osams och helt plötsligt så blir den största helt hysterisk och säger att lillebror slagit honom. Han har sagt till fröken i skolan att jag slagit honom i huvet, istället så hade jag tagit honom i jackan o lyft upp honom på sitt rum för att han var så hysterisk. Vi ska nu till skolan för samtal o sociala är inblandade. Kan dessa få för sig saker utan att det har skett eller är det något annat som är tokigt. Han vill gärna ljuga om min man som inte är min sons pappa. min son är här varannan vecka. Om min son varit olydig o jag inte varit med utan endast min man, så säger min son att min man ljuger. Min son är oxå som två helt olika personer en hos sin pappa och en annan hos mig, det är ju ingen som lyssnar på mig om detta, kanske ni kan ha något förslag om hur jag ska gå till väga?????
Ett barn med ADHD och Tourette handlar många gånger impulsivt och oreflekterat, vilket leder till att barnet av naturliga skäl får mycket skäll och tillrättavisningar från omgivningen.
De söker respons från omgivningen, såväl negativ som positiv respons verkar stimulerande för barnet. Det kan även vara så att konflikterna de ställer till verkar vara
mer stimulerande och därför söker konflikter.
De får starka reaktioner från omgivningen då de chockerar sin omgivning. Detta kan vara en förklaring varför din son fabulerar.
En annan svårighet som barn med ADHD har är att de kan ha svårt med sekvensminnet. T.ex kunna redogöra för hur en konflikt startade.
Vad det var som startade konflikten och vad hände sedan. Det kan alltså vara hans
sanning utifrån hur han tolkar och minns situationen. Istället för att fokusera och reagera då pojken gör och säger dumma saker
kan det vara nödvändigt, för att komma ur de här onda cirklarna, på ett medvetet sätt ge honom respons då han gör något bra.
Även ge honom positiv respons för sådant som man tycker är självklara krav som han skall klara av. Med andra ord måste man ignorera mycket av det dåliga beteendet och inte reagera varje gång han gör något fel.
Detta brukar leda till att barnet börjar söka den positiva responsen och ni får en bättre samvaro.