Äldre män bör använda damcykel
Statens väg- och transportforskningsinstitut har undersökt cykelolyckor utifrån statistik från landets sjukhus mellan 2007 och 2011. Under perioden har 125 personer omkommit och 1 274 skadats svårt i singelolyckor. Mer än 40 procent var 65 år eller äldre.
Anledningen till att VTI rekommenderar damcyklar till äldre män är att många äldre skadar sig när de cyklar. Många olyckor sker just när äldre personer kliver av och på cykeln, och då är en damcykel säkrare.
Upplever du potensproblem och är intresserad av behandling?
Nu söker vi deltagare till en studie med ett läkemedel under utveckling för behandling av erektil dysfunktion (potensproblem). För att delta behöver du uppleva potensproblem och vara motiverad till att få behandling. Du får ersättning för ditt deltagande och bidrar samtidigt till viktig forskning.
Kommentera denna artikel
Dey verkar saknas förståelse varför en cykelram ser ut som den gör:
En "herr-ram" (även kvinnliga tävlingscyklister använder sådana...) ger cykeln optimal styvhet, så att kraften i pedaltagen effektivare överförs till bakhjulet. Därmed bli cykeln maximalt energi-effektiv. En äkta racer är extremt stel, stötig och obekväm, men också snabb.
En vanlig herrcykel för vardagscykling är designad som en kompromiss mellan snabbhet och komfort; den har en ramgeometri som gör den mer komfortabel, men då också lite trögare. En viss del av pedalkraften går åt till att skapa svängningar i själva ramen, istället för att skjuta cykeln framåt.
En "dam-ram" flexar mer än en "herr-ram". Svajet/gunget i ramen kan å andra sidan upplevas som mer komfortabelt, om man nu inte har bråttom. Men det blir en klar nackdel, tex i uppförsbackar. Tjejer som vill ha en snabb och lätt-trampad cykel, bör välja en "herr-ram" (finns specialdesignade sådana för kvinnor!)
Således:
Herrcykel = snabbare, stötigare
Damcykel = trögare, svajigare
Jag har alldrig förstått varför man skiljer på herr och damcyklar. Damcykelkonstruktionen är bäst för alla.
När jag fick höftledsproblem på höger sida 2007 så var jag helt enkelt tvungen byta ut min "herrcykel" till en damcykel med lågt insteg.
Kommentar till Johan Blöt ang. på och avstigning när man har barnsadel monterad och barn däri så får man lyfta benet över ramen. Detta går ju bra så länge man är ung och frisk i lederna. Har själv praktiserat detta när mina pojkar var små.
Apropå den burksamlande mannen och hans beteende vid avstigning så undrar jag hur han betedde sig vid påstigningen av cykeln, hade han inte samma problem då?
Att man i cykels barndom tillverkade cykelramen som ett fackverk är fullt naturligt. Varför man i dag tillverkar andra cyklar än det som kallas damcyklar, är ofattbart.
Förklara gärna varför man gör speciella herrcyklar, du som kan.
Jag kör ofta mina barnbarn i barnsadel och hur skulle det se ut om jag skulle slänga benet över sadel, pakethållare och över huvudet på ett litet barnbarn?
Häromdagen såg jag en miljömedveten man som samlat en hel säck med tomburkar för återvinning. När han klev av cykeln, var han inte lika medveten om, att säcken på pakethållaren var sextio centimeter hög. Som ni förstår slutade det med att cykel, återvinnare och säcken med tomburkar låg i en hög på marken.
Roligt, javisst! Men måhända inte för den fallne.
Herrcykel skal inte finnas i största allmänhet på grund av fler saker en på och avstigning! Men har också känsliga delar mellan benen så något er nämnt, även om det är känsligt hos kvinnor med, kan skador bli stora hos men, då special i tidig ålder, då fabriken ska användas framöver eventuellt vid produktion av kommande generationer!
Inga har kommenterat på denna sida ännu