Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

WHO vill stoppa marknadsföring av tobaksvaror

Idag, på internationella tobaksfria dagen uppmärksammar Världshälsoorganisationen, WHO, behovet av totalt marknadsföringsförbud av tobaksvaror. Allt fler länder antar lagar som försvårar marknadsföring av tobaksvaror, men tobaksindustrin hittar nya sätt att kringgå dessa.

D0C061E2 91E3 41C2 A087 67D824C7D69B
Publicerad den: 2013-05-31

Annons

Idag är rökning, inklusive passivrökning, en av de största riskfaktorerna för icke-smittsamma sjukdomar, vilka i sig står för den största sjukdomsbördan globalt.  Trots det har Sverige inget totalt marknadsföringsförbud av tobaksvaror. Det är dessutom tillåtet att ha tobaksvaror synliga på försäljningsstället vilket har lett till att själva förpackningen är den viktigaste enheten i marknadsföringen skriver Statens Folkhälsoinstitut. 

– Flera länder har infört exponeringsförbud av tobaksprodukter på försäljningsstället vilket kan ha en gynnsam effekt för det förebyggande arbetet. Det finns även studier som visar att rökarna själva anser att ett exponeringsförbud skulle underlätta för dem att sluta, säger Matt Richardson, avdelningschef på Statens folkhälsoinstitut.

Ska Sverige införa totalt marknadsföringsförbud av tobaksvaror – vad tycker du?

Annons
Annons
Annons
Annons

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.