Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Nu ska hjärtpatienter få en coach i levnadsvanor

Färre än hälften av svenska patienter lyckas ändra sina levnadsvanor efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt och löper därför risken att på nytt drabbas av en infarkt eller dö. Men nu införs en mer personcentrerad vård för hjärtpatienter där hjärtsjuksköterskan blir patienternas coach i levnadsvanor. Det skriver Riksförbundet HjärtLung i ett pressmeddelande.

D0C061E2 91E3 41C2 A087 67D824C7D69B
Publicerad den: 2016-04-27

Annons

För en person som drabbats av en hjärtinfarkt är en viktig del av rehabiliteringen att få mer hälsomsamma levnadsvanor i form av ökad fysisk aktivitet, goda matvanor och sluta röka. Men statistik från kvalitetsregistret SEPHIA visar att färre än hälften av patienterna lyckas ändra sina vanor. En stor grupp når exempelvis inte målvärden för blocktryck och blodfetter.

Den nya modellen för hjärtrehabiliteringen bygger på en mer personcentrad vård.

– I korthet föreslås att man använder utskrivningen efter sjukhusvistelsen till en ”omstart” för patienten och närstående. Här vill man att både läkare och hjärtsköterska tillsammans deltar i samtalet. Sköterskan tilldelas därvid rollen som patientens egen ”levnadsvanecoach” vilket ligger i linje med Socialstyrelsen nya riktlinjer för hjärtvården. Med ledning av SEPHIA-registret utvärderas om patienten har uppnått de individuella målen, sex månader efter det akuta insjuknandet, säger Joep Perk, professor i hälsovetenskap, Institutionen för hälso- och vårdvetenskap, Linnéuniversitetet.

Annons
Annons

Förslaget har varit ute på en bred remissrunda hos yrkesföreningar och vårdpersonal på 29 sjukhus.

Den nya modellen sjösätts under det Kardiovaskulära Vårmötet i Göteborg den 27 april och implementeras under hösten 2016. Den nya modellen riktar sig till alla patienter efter kranskärlssjukdom.

– Det här är ett unikt samarbete mellan en patientorganisation och den medicinska professionen i hjärtsjukvården i syfte att förbättra vården för patienten, säger Inger Ros, förbundsordförande Riksförbundet HjärtLung.

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Tidigare användare 2016-04-28 10:01 (9 år sen)

    Det är bra med uppföljning, men ännu bättre vore en individanpassad analys av de verkliga orsakerna till åderförkalkningen och förträngningarna och det vulnerabla placket i kranskärlen. I mitt fall hjälpte inte utmärkta värden på blodfetter och blodtryck efter den första infarkten (jag hade "bra" värden även före första infarkten). Nya stora förträngningar uppstod och en andra infarkt inträffade. Och nu har jag fått samma medicinordinationer igen.

  • Avatar 2016-04-27 15:21 (9 år sen)

    Jag fick hjärtinfarkt 2009 och fick åka runt från Danderyd till Danderyds sjukhus, klockan var 10 i 16 så jag skickades vidare till karolinska sjukhuset där jag väntade i 45 minuter på operationen då läkaren var i Huddinge. Tack vården för ingen hjälp! Har nu haft 4 hjärtinfarkter och 2 stroke. Har FH men får ingen som hjälper utan skickas till HeartCenter för hjärtat medans vårdcentralen och dess olika läkare ska sköta min stroke.
    Kul med samlad vårdkontakt...
    Joachim Bolinder


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.