Hård kritik mot vaccinreklam
Läkemedelsföretaget Sanofi Pasteur som ligger bakom Gardasil, vaccin mot livmoderhalscancer, får kritik av Läkemedelsverket för sin marknadsföring. För ett år sedan gällde kritiken att marknadsföringen riktades direkt till tonårsflickor via radiokanaler och veckotidningar. Nu kräver Läkemedelsverket att företaget ändrar sin reklam som skickas ut till målsmän för flickor mellan 13 och 17 år. I foldern påstås att priset för vaccineringen blir högst 1 800 kronor. - Det stämmer inte. Om de tre doserna av vaccinet tas ut under olika högkostnadsperioder blir kostnaden avsevärt högre, säger Björn Beerman, professor. SBU, statens beredning för medicinsk utvärdering har varnat för att vaccinet kan skapa nya hälsorisker genom att färre kvinnor kommer på cellprovskontroller. Kontrollerna är fortfarande mycket viktiga eftersom Gardasil bara skyddar mot två av sammanlagt 13 typer av humant papillomvirus, HPV.
Lever du med en MPN-diagnos?
Då vill vi bjuda in dig till att delta i en enkätundersökning. Syftet med undersökningen är att skapa en djupare förståelse för de känslor och upplevelser som patienter med MPN står inför. Genom att ta del av dina erfarenheter kan vi identifiera områden där förbättringar och stöd behövs mest.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu