Tal- och språkstörningar hos barn
Det finns stora individuella skillnader i barns språkutveckling, De flesta barn med språkstörning fångas upp på kontrollerna på barnavårdscentralen (BVC).
Vad är tal- och språkstörningar hos barn?
Det finns flera olika typer av tal- och språkstörningar hos barn. Det kan vara försenad språkutveckling, nedsatt förmåga att uttala språkljud eller nedsatt förmåga att förstå eller använda språk. Problemet kan också vara kopplat till kontroll av de muskler eller anatomin som används för att forma ljud.
Det finns stora individuella skillnader i barns språkutveckling, men om nedanstående normala språkutveckling inte nås bör barnet undersökas för att ta reda på om det finns någon bakomliggande orsak.
Normal språkutveckling
- Två månader:
- Språkdifferentieringen börjar redan vid födseln och jollrandet är därför specifikt för varje språkgrupp
- Tolv månader:
- Barnet imiterar de första talljuden på ett förståeligt sätt. Runt ett års ålder brukar barn yttra sina första ord
- 18 månader:
- Uttryck och tvåordsmeningar används ("pappa kom")
- Två år:
- Subjekt och verb används tillsammans. Behärskar 100–250 ord och kan använda meningar med 3 ord ("mamma äta mat")
- 2½ år:
- Det förväntas att föräldrarna förstår barnet
- Tre år:
- Ordförrådet har ökats till 900 ord och artikulationen är ofta god för de flesta ljud (kan vara bristande för r, s, sje och tje (r, tje- och sje-ljudet uttalas ofta inte helt rätt förrän i 7-årsåldern)
- 3½ år:
- Barnet behärskar tankar, språk, abstraktion och orsakssammanhang ("hon får kaka för hon är hungrig")
- Fyra år:
- Barnet använder meningar med minst fem till sex ord och 90 procent av talet ska vara begripligt
- Två till fem år:
- Många små barn mellan två och fem år upprepar småord i en mening. Detta är ett normalt fenomen och ska inte uppfattas som stamning
Hur bra koll har du på RS-virus?
Vilka personer riskerar att drabbas hårdast av RS-virus? Hur skyddar man sig egentligen bäst för att slippa bli smittad? Här kan du testa dina kunskaper om RS-virus.
Diagnos
De flesta barn med språkstörning fångas upp på kontrollerna på barnavårdscentralen (BVC) vid till exempel vid 2,5–3 år eller 4 års ålder.
Vanligen remitteras barnet till en logoped som utreder och behandlar tal- och språksvårigheter. Ibland görs utredning för bedömning om barnet har något neuropsykiatriskt funktionshinder, exempelvis autism eller intellektuell funktionsnedsättning. I vissa fall, om det misstänks anatomiska hinder för talet, får en öron-näsa-halsläkare undersöka barnet.
HAR DU KOLL PÅ PATIENTLAGEN? Lär dig mer om vårdens skyldigheter gentemot dig som patient och anhörig!
Behandling
En logoped behandlar och ger stöd vid alla typer av tal- och språksvårigheter. Tidig intervention rekommenderas med mål att förbättra kommunikationen för att minimera eventuella beteendeproblem, stärka självförtroendet, främja lek- och samspel och förebygga och behandla tal-, språk- och lässvårigheter. Nära samarbete med föräldrarna är ofta avgörande. Tal-/specialpedagog ger behandling och stöd i skolan. För barn med svår språkstörning rekommenderas språkförskola. Det finns även specialskolor för elever med grav språkstörning.
Prognos
Det är lättast att lära sig språk och tal före fem till sju års ålder. Uttal lärs in lättast före tonåren. Därför är det viktigt att tal- och språkproblem upptäcks och att behandling och hjälp ges så tidigt som möjligt. Barn med språkstörning utvecklas språkligt långsammare och problemen kan ändra karaktär under uppväxten. Dålig kommunikationsförmåga kan leda till ytterligare inlärningssvårigheter, social isolering och ibland psykiskt lidande.