Skolbarn med autism fordrar bättre stöd
Studien inkluderade barn som fått en autismdiagnos mellan 2 och 4,5 års ålder och som sedan följts upp efter 8 år. Resultatet visar att 9 av 10 av barnen fortfarande hade, utöver autismproblematiken, stora svårigheter med bland annat uppmärksamhet och aktivitetsreglering, tal- och språksvårigheter och utagerande beteenden.
– Majoriteten av barnen som fått autismspektrumdiagnos i förskoleåldern hade 8 år senare tecken på kvarstående diagnos. De hade också andra utvecklingsneurologiska svårigheter, även när de som i den här gruppen fått ta del av vad som bedömts vara adekvata tidiga insatser, säger Martina Barnevik Olsson, författare till avhandlingen ”Autism spectrum disorders - first indicators and school age outcome”.
Tidiga regleringssvårigheter
Vidare lät hon kartlägga BVC-sköterskors anteckningar och jämföra dem med en grupp barn av samma ålder, kön och från samma områden. På så vis kunde hon undersöka så kallade tidiga regleringssvårigheter, det vill säga problem med ätande, sömn och skrikighet. Detta för att upptäcka eventuella kopplingar till autismdiagnosen. Resultaten visar en signifikant skillnad mellan grupperna. Föräldrarna till barnen i studiegruppen tenderade till att oftare söka sig till BVC för dessa problem.
– Även om tidiga regleringssvårigheter inte alls behöver innebära autism visar resultaten på vikten av att uppmärksamma dessa problem på BVC för att stötta familjerna och följa barnens utveckling, då sådana problem kan vara en indikator för senare utvecklingsavvikelse.
Studien visar på vikten av att oftare följa upp dessa barns utveckling över lång tid, trots att de inte helt bedömdes uppfylla kriterierna för autismdiagnos.
Hur bra koll har du på RS-virus?
Vilka personer riskerar att drabbas hårdast av RS-virus? Hur skyddar man sig egentligen bäst för att slippa bli smittad? Här kan du testa dina kunskaper om RS-virus.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu