Handdockor hjälper barn att kommunicera
Barn har lättare att lära sig att kommunicera när förskolläraren tar med handdockor i undervisningen. Det visar en studie gjord av läraren Mirella Forsberg Ahlcrona, vid Högskolan i Skövde. Hon har jobbat i en förskolegrupp och studerat hur barnen påverkas av handdockor och noterat hur de efteråt pratar om och hänvisar till dem. Bland annat har Mirella Forsberg kunnat se är att barnen, vid exempelvis gemensamma samlingar, går in i en vuxenroll när de ska kommunicera med dockan och börjar förklara instruktionerna så att dockan ska förstå.
– Dockans användning lämnar större utrymme för barn att komma till tals. I vanliga sammanhang är det oftast vi lärare som pratar mer. Men i det här sammanhanget både får och tar barnen större utrymme och pratar länge med dockan, säger Mirella Forsberg Ahlcrona till Vetenskapsradion.
Hon menar att fler borde börja använda handdockor även i undervisningssyfte.
– Rent fysiskt är dockan mindre och kan tillåta sig att ställa frågor och fråga efter förtydliganden. Det är ett sätt att motivera barnen att förklara hur de tänker. Det blir också indirekt en vink till läraren att se om barnen har förstått vad de pratat om.
Hur bra koll har du på RS-virus?
Vilka personer riskerar att drabbas hårdast av RS-virus? Hur skyddar man sig egentligen bäst för att slippa bli smittad? Här kan du testa dina kunskaper om RS-virus.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu