Förskolan central för barn med cancer
Laura Darcy har följt 13 barn som är mellan ett och sex år gamla, från att de fick sin cancerdiagnos och tre år framåt. Tanken med studien var att lyfta fram barnens perspektiv på hur det är att leva med en svår sjukdom. Hon har gjort djupintervjuer med varje barn och då kom det fram att förskolan hade en central roll. Att inte bli bortglömd var också viktigt för barnen.
– En liten tjej som jag pratade med var så ledsen. Förskolan hade glömt att bjuda in henne på sommaravslutningen. Så det var därför hon var ledsen, inte för behandlingar eller hälsan, säger Laura Darcy till Sveriges Radio.
Vill inte sluta existera
Andra viktiga aspekter var att barnens klädkrok får hänga kvar på förskolan samt att deras bilder finns kvar på väggen.
– De vill inte sluta existera bara för att de inte är på plats.
Ulrika Karlsson är konsultsjuksköterska vid Barncancercentrum på drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg. Hon uppmanar förskolor att våga ta mer plats och fortsätta fråga efter barnen samt bjuda in dem till utflykter och utelek.
Hur bra koll har du på RS-virus?
Vilka personer riskerar att drabbas hårdast av RS-virus? Hur skyddar man sig egentligen bäst för att slippa bli smittad? Här kan du testa dina kunskaper om RS-virus.
– Även om man sitter i vagnen upplever barnet stimuli, och så somnar man oftast på väg hem i vagnen. Men då har man i alla fall sett livet.
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu